Goed nieuws (maar klopt het ook?)

De nieuwe, gedrukte Informatie Professional (op de site op dit moment nog niet beschikbaar) meldt in de nieuwsrubriek onder het kopje Europese informatieprofessionals verdienen goed:

Informatieprofessionals op het Europese vasteland verdienen meer dan hun collega’s in Groot-Brittannië en Noord-Amerika. Dat blijkt uit een onderzoek van de Amerikaanse Special Libraries Association (SLA). Dit jaar deden voor het eerst ook Europese informatieprofessionals mee aan de SLA Annual Salary Survey & Workplace Study. Volgens de SLA zijn dit de gemiddelde jaarsalarissen in 2008:

  • Europa:                        73.055 euro
  • Groot-Brittannië:          61.405 euro
  • Verenigde Staten:         51.667 euro
  • Canada:                       48.876 euro

 

Hm. Mooi, denk ik dan, maar hoeveel informatieprofessionals in Nederland verdienen meer dan € 5.500 per maand? Handen omhoog graag!

Helaas biedt de IP geen bronvermelding bij het bericht. Ga je naar de website van de SLA dan blijkt het IP-bericht gebaseerd op het persbericht van de SLA, dat overigens melding maakt van het feit dat voor het tweede (en niet het eerste) jaar ook gegevens uit Europa verzameld zijn.

Maar nu die € 73.000 als gemiddeld salaris in Europa. Zijn wij dan de slechter betaalde informatieprofessionals van Europa? Kan ik me toch moeilijk voorstellen. Wel herinner ik me de Beloningsmonitor van Hatch Search Talent van afgelopen voorjaar waaruit bleek dat de informatieprofessional gemiddeld in Nederland € 40.000 verdiende. Dat lijkt me heel wat meer in de goede richting dan het bijna dubbele bedrag van de SLA, dat de IP zo kritiekloos heeft overgenomen.

Of zit ik er nu heel erg naast?

No comments yet

Geef een reactie

