Weinig is … veel

Ook bij mijn tweede poll loopt het niet echt storm, althans dat zou je op het eerste gezicht zeggen. Na tien dagen zijn er zestien stemmen uitgebracht, terwijl de post (volgens de WordPress-statistieken althans) toch zeker 45 keer bekeken is. Wel weer positief is het feit dat vier stemmers ook daadwerkelijk een ‘stemverklaring’ hebben afgelegd wat zo’n meningspeiling toch weer leuker maakt dan alleen maar dat kale stemmen. Inhoudelijk kom ik binnenkort nog een keer op die reacties terug.

Maar nu die 16; is dat weinig? Het is in ieder geval minder dan het aantal tot nu toe uitgebrachte stemmen op de eerdere poll over de vakreferent in de wetenschappelijke bibliotheek. Daar zijn de cijfers: 35 keer bekeken; 20 stemmen uitgebracht. Procentueel zijn dat toch eigenlijk behoorlijke responspercentages, al hoop je uiteraard altijd op meer.

Ook in verhouding tot andere polls elders in de blogosphere blijkt het allemaal best mee te vallen. Via het al eerder geprezen Against the Grain kwam ik deze week bijvoorbeeld een verwijzing naar een Amerikaanse blog over e-books tegen, No Shelf Required (prachtige naam!). Daar staat een poll archive op, met vier dit jaar gehouden peilingen. Aantal reacties: 28, 117, 23 en 35. Dan vallen mijn cijfers dus wel mee. Zelfs op de poll op de hoofdpagina van de Bibliotheek 2.0-ning (1.500 deelnemers inmiddels, geloof ik) zijn tot nu toe pas 36 stemmen uitgebracht. Uiteindelijk gaat het er dus zoals altijd om, net als bij ‘echte’ verkiezingen: valt er iets te kiezen, spreekt het onderwerp de doelgroep aan. Aan het éne klikje dat gedaan moet worden, kan het nooit liggen.

En dus houd ik het er maar voorlopig op dat een niet zo enorm aantal uitgebrachte stemmen (‘weinig’) helemaal niet zo’n gek resultaat (en dus misschien juist wel ‘veel’) is. Binnenkort volgt dus poll nr. 3. En voor suggesties voor onderwerpen houd ik me van harte aanbevolen.

No comments yet

Geef een reactie

