Meten is weten

Onze personeelskantine is een weinig uitnodigende voorziening. Dat was-ie ook twintig jaar geleden al toen ik bij de UB begon te werken, maar toen zat hij op vaste tijdstippen toch vaak stampvol met vaste clubjes die gezamenlijk koffie of thee dronken. Tegenwoordig is dat beperkt tot een aantal diehards die die traditie niet op willen geven en, zoals nu, tot groepen Aleph-cursisten die in hun lunchpauze de beschikbare tafels bezetten.

uva-monitor-gecentreerd

Sinds een paar dagen wordt de kantine nu opgesierd door een spandoek van twee meter bij een halve meter waarin de UvA Medewerkersmonitor extra onder onze aandacht wordt gebracht. Ruim een week geleden hebben alle medewerkers van de UvA via de mail een uitnodiging ontvangen de online enquête in te vullen. Dat zou zo’n 20 minuten moeten duren, maar mij kostte het al gauw 50% extra tijd, 30 minuten dus, en dat is een behoorlijke tijdsinvestering. Desondanks heb ook ik natuurlijk mijn medewerkers opgeroepen mee te doen, want zo vaak word je niet in de gelegenheid gesteld je oordeel over je eigen werkgever te geven. En de uitvoering van deze monitor, een soort nulmeting die de komende jaren periodiek herhaald zal worden, is in handen van het IVA, een zeer gerenommeerd onderzoeksinstituut. Maar na een week blijkt toch pas zo’n 15% van de medewerkers de enquête ingevuld te hebben en dus is het blijkbaar tijd voor een extra publicitair offensief.

Vast weer bedacht door ons onvolprezen Bureau Communicatie. Maar ik kan me op geen enkele manier voorstellen dat door het ophangen van deze spandoeken op plekken waar veel UvA-personeelsleden rondlopen het percentage veel op zal lopen. Dat werkt toch echt anders. Het enige positieve dat ik aan dat spandoek kan ontdekken is dat we in 2010 de achterkant kunnen gebruiken voor de aankleding van de personeelskantine voor de dan onvermijdelijke WK-voetbalpoule (zonder of met Oranje). Dat is de enige tijd dat de personeelskantine tegenwoordig nog het brandend middelpunt van de bibliotheek is, inclusief het kartonnen scorebord waarop ieders score door het zetten van kruisjes dagelijks wordt bijgehouden.

1 comment so far

  1. Géke Zijlstra on

    De respons op enquêtes is een bekend probleem. En dus dringt men hevig aan (het derde herinneringsbericht kwam vandaag binnen)op deelname. Prima wat mij betreft, met of zonder spandoeken. Maar dat invullen kostte ook mij meer tijd dan gepland. Want wat doe je nu met een vraag over hoe het met de teamgeest is gesteld. Of vragen over hoe zelfstandig je binnen je functie bent. Daar moest ik echt even voor gaan zitten. En dan heb ik de vragen over de UB nog af kunnen doen met het weinig tijdrovende n.v.t., want je gaat als UB medewerker toch geen vragen beantwoorden over de dienstverlening van de UB (missertje van het IVA)?
    Mijn inspanningen zouden trouwens wel eens voor niets geweest kunnen zijn, daar ik na de klik op ‘versturen’ weer terug kwam in het eerste vragenscherm. Je zou eerder een ‘uw formulier is verstuurd’ melding verwachten. Als dat meer deelnemers is overkomen, dan zou die 15% best hoger kunnen liggen. Dat zullen we nooit weten/meten.


Geef een reactie

