Een beetje (meer en langer) adjunct

Ruim een half jaar geleden begon ik met deze blog. Na de ervaring die ik opgedaan had met het Spoetnik-bloggen, leek een blog mij een goed medium om, primair voor de medewerkers van de Amsterdamse Universiteitsbibliotheek maar ook voor iedere andere geïnteresseerde, verslag te gaan doen van mijn ervaringen als “een beetje adjunct”, de tijdelijke waarneming van een aantal taken van mijn collega en adjunct-bibliothecaris Gerard Köhler, bij de UB Amsterdam. Afspraak op dat moment was dat die waarneming tot het einde van dit jaar zou zijn en daarna zouden we wel verder zien.

Tijdelijke dingen hebben echter vaak de neiging permanent te worden, en zo is het ook in dit geval gegaan. Gerard heeft en houdt voorlopig zijn handen vol aan zijn klussen bij de FNWI en de HvA-mediatheken en dus is er deze week besloten dat de verantwoordelijkheid voor de coördinatie van de faculteitsbibliotheken onderling én van de coördinatie tussen de faculteitsbibliotheken enerzijds en de centrale diensten van de UB anderzijds definitief bij mij komt te liggen. En dat betekent dat ik nog nadrukkelijker dan in de afgelopen maanden mij bezig zal gaan houden met projecten en bibliotheekdiensten waarbij de gehele bibliotheekorganisatie betrokken is en waarbij onderlinge afstemming en het creëren van breed draagvlak vaak essentiële voorwaarden zijn voor succes. Ik hoop nu in de komende weken de tijd te vinden om een aantal zaken die de afgelopen maanden zijn blijven liggen weer echt op de rails te krijgen. Daar moet ik niet alleen zelf de tijd voor zien te vinden, maar dat zal een aantal anderen ook moeten doen. Eenvoudig is dat niet. Het Aleph-project is nu echt van start gegaan en doet vooral een beroep op juist die medewerkers die toch altijd al bij allerlei projecten betrokken zijn en een overvolle agenda hebben. Ook dat lijkt een soort natuurwet te zijn.

No comments yet

Geef een reactie

