Feestje … en Aleph

Aan het eind van de middag naar de Oudemanhuispoort voor een receptie ter gelegenheid van het 25-jarig ambtsjubileum van collega-faculteitsbibliothecaris Mieke Vermeulen. Namens haar collega’s kon ik haar een mooie broche/speld aanbieden van Laloli en (uiteraard) een boekenbon. Tijdens de onvermijdelijke toespraak van haar baas, Peter Kwantes, bleek dat Mieke en ik nog meer generatiegenoten waren dan ik al wist. Op 1 oktober 1983 was zij in dienst getreden bij de bibliotheek van het toenmalige Seminarium voor Volkenrecht van de UvA. Een maand later begon ik mijn ‘carrière’ bij de UvA als medewerker bij de vakgroep Internationale Betrekkingen en Volkenrecht. Mijn eerste kennismaking met en herinnering aan Mieke dateert dan ook uit die tijd, toen ik als onderzoeker vaak gebruik maakte van de collectie van het Seminarium en van tijd tot tijd daar ook de hulp van Mieke bij inriep.

Tijdens de receptie veel met collega’s  over het Aleph-project gesproken. We zijn nu bijna een maand bezig met het implementatietraject en de komende weken worden erg druk. Morgen en zaterdag (!) begint het met een MARC21-cursus voor een grote groep catalogiseerders. Daarna volgen vanaf volgende week dinsdag in rap tempo een groot aantal trainingen door Ex Libris in de ins en outs van het Aleph-systeem. Op basis van deze trainingen zullen we in de daaropvolgende weken een groot aantal belangrijke keuzes moeten maken m.b.t. de inrichting van het systeem, de wijze van catalogisering en de link met het landelijke GGC-systeem. Ik ben de afgelopen dagen als trekker van het Team Training (dat vooralsnog alleen uit Mieke en mijzelf bestaat) druk bezig geweest met de organisatie van deze trainingen. So far so good. Omdat ik binnenkort ook toetreed tot de stuurgroep voor dit project zou ik volgens de onvolprezen Prince2 methodiek mijn taak als trekker eigenlijk op moeten geven. Vooralsnog hebben we maar besloten dat dat niet noodzakelijk is; soms moet je om hele praktische redenen maar wat minder zuiver in de leer zijn.

NB. Tien dagen na de Universiteitsbibliotheek heeft nu ook Ex Libris de keuze van de UvA en HvA (University of Applied Sciences, het blijft een wat curieuze vertaling) voor Aleph in een persbericht bekend gemaakt; 2.250 instellingen wereldwijd gingen ons blijkens dat bericht voor in deze keuze.

No comments yet

Geef een reactie

