De kelders van Technorati

Collega Laika van de Medische Bibliotheek is boos. Zo boos dat ze al twee dagen op haar blog te hoop loopt tegen Technorati, een van de meest geraadpleegde rankinginstrumenten voor weblogs. De reden van haar boosheid? Van de ene dag op de andere is haar Technorati Authority (“the number of blogs linking to a website in the last six months“) gedaald van 46 naar 5. Inmiddels lijkt wel duidelijk te zijn wat de reden voor die drastische teruggang is, een door Technorati zelf ondernomen opruimactie onder zgn. spam blogs die het Authority-mechanisme misbruikten, maar leuk is natuurlijk anders als zoiets onaangekondigd plaatsvindt en zulke ingrijpende effecten heeft.

Zelf ben ik door deze actie in Technorati Authority teruggelopen van 11 naar 9. Dat is natuurlijk ook niet leuk, maar of nu ruim 450.000 blogs of, zoals nu, 675.000 blogs mij scheiden van de eerste plaats in deze ranking maakt natuurlijk niet echt uit. Een plaatsje in de kelder is ook heel gezellig. En het gaat me ook een beetje te ver, zoals Laika het formuleert, om deze Technorati Authority te vergelijken met citatiescores in de wetenschap: “So, it works similar to the citation score (i.e. H-index) for “real” authors (of peer reviewed scientific papers). The more you are linked by different bloggers, the more “important” your blog is considered.”  Is het niet eerder een kwestie van populariteit dan van belangrijkheid? Of is dat typisch een reactie van iemand uit de hoek van de geesteswetenschappen?

Hoe dan ook, van een Technorati Authority van 128, die Lorcan Dempsey’s veelgeprezen blog weet te scoren, of de 76 van Edwins ZB Digitaal kunnen wij eenvoudige ploeteraars slechts dromen. En daar zouden we het eigenlijk ook niet om moeten doen.

4 comments so far

  1. Edwin on

    Tsja die links over en weer: het is fijn dat ze er zijn maar niet zaligmakend. Als je veel tikt en je berichten ook achterlaat bij sociale nieuwssites komt het ook wel eens voor dat andere weblogs je berichten oppikken. Dan gaat het een stuk sneller opeens. De prijs daarvoor is tijd investeren. Moet je wel willen. Andere kant van het verhaal is dat je daardoor beter zichtbaar wordt. Ook voor blogs geldt dat ze het publiek zelf op moeten zoeken, als ze dat willen.

    Toch kijk ik ook vaak naar rankings etc. Interessant fenomeem. Veel verwijzingen staan er niet bij en toen ik overstapte naar het eigen domein viel ik terug van 201 naar 3, bij technorati. Dat deed toch wel even zeer.

    Maar je moet het niet daarvoor doen. Daar heb je helemaal gelijk in…

  2. laikaspoetnik on

    Met alle respect Bert, maar ik vind dat je dit een beetje uit zijn verband trekt. Zowel dat je de indruk wekt dat ik 2 dagen ziedend rondloop als dat ik alleen maar zou bloggen vanwege de Technorati score. Ik trek alleen graag stevig aan de bel, daar waar ik denk dat iets niet klopt. En het klopt niet.” schreef ik vannacht als (begin van) een commentaar op mijn eigen blog, naar aanleiding van jouw commentaar op jouw eigen blog op mijn blogpost, waar Edwin weer een commentaar op geeft. (ja lekker direct allemaal)

    Met jouw interpretratie Bert, geef jij een heel andere draai aan hetgeen ik bedoeld heb. In zekere zin ridiculiseer je wat ik zeg.

    Nogmaals ik doe het DAAR dus ook niet voor, het is (een) middel, geen doel, laat dat duidelijk zijn.

    Het is alleen nogal naar als je vrijwel alle ranks kwijtraakt, omdat spamblogs die jouw content hebben gestolen verwijderd worden en jouw blog en passant wordt meegenomen.

  3. Bert on

    Ha Jacqueline,
    het was uiteraard niet mijn bedoeling om iets te ridiculiseren; daarvoor heb ik te veel respect voor wat je in de afgelopen maanden met je blog bereikt hebt. Maar ik blog af en toe graag over al die rankings, niet alleen van blogs maar vooral in de universitaire wereld, en doe dat bij voorkeur ook met een knipoog.

  4. Dymphie on

    Het is echt wel een vervelend gevoel als je je rankings kwijt raakt: ik heb dat ook gehad toen ik van domein naam veranderde: van de ene dag op de andere ging ik van 13 naar 0.
    Inmiddels heb ik er weer 9, maar toch …

    Een van de doelen van die ranking is ook de filtering van zoekresultaten binnen Technorati: met een beetje pech worden je postings alleen nog gevonden als iemand vraagt om alle resultaten, want de default is ‘enige authority’. Als er meer dan een paar gevonden worden, zijn die van jou daar al gauw niet meer bij. Zoals ik ook heb ervaren met de OCN2008 zoekresultaten: tot mijn verbazing zag ik daar mijn eigen postings niet bij, tot ik de filter aanpaste.
    En als je een RSS feed op de resultaten hebt heeft, mis je zelf dus dingen, of worden jouw inspanning gemist🙂 .


Geef een reactie

