Zeemanspraat de maat genomen

WoW!ter daagt met het oog op een presentatie die hij moet verzorgen tijdens de OCN 2008 alle Nederlandse bibliobloggers uit te reflecteren op hun blogactiviteiten: “waarom bloggen we, wie bereiken we er mee, lukt het om een community te bouwen, wat zijn je mooiste posts, of je populairste, hoe vaak kijk je naar je statistieken?” Ik had al een post in reserve staan om binnenkort het feit te vieren dat m’n 100ste post het licht heeft gezien. Wat ik daarvoor in m’n hoofd had, past goed bij Wouters oproep. Twee vliegen in één klap dus.

Zelf formuleerde ik een aantal maanden geleden tijdens ons UvA Spoetnik-programma vier criteria waaraan volgens mij een blog zou moeten voldoen:

  • het moet een onderwerp betreffen waarin de doelgroep geïnteresseerd is
  • de blogger moet daar met kennis van zaken over kunnen schrijven
  • het geheel moet visueel aantrekkelijk gepresenteerd worden
  • er moeten regelmatig nieuwe posts geplaatst worden

Voldoet Zeemanspraat (aka Een beetje adjunct) daaraan?

Ik denk het wel. Als mijn doelgroep beschouw ik mijn directe collega’s van de UB Amsterdam, vervolgens iedereen die werkzaam is bij een wetenschappelijke bibliotheek, en daarnaast natuurlijk iedereen die geïnteresseerd is in die stormachtige ontwikkelingen in de wetenschappelijke informatievoorziening in het algemeen en bij de Universiteit van Amsterdam in het bijzonder. Ik beperk me daarbij wel tot de Nederlandse, en Vlaamse, bibliotheekwereld. Anders dan mijn collega Jacqueline, die met bewonderenswaardig uithoudingsvermogen haar posts consequent in het Nederlands en het Engels formuleert, heb ik niet de ambitie om buiten ons grondgebied m’n sporen achter te laten.

Als lid van het managementteam van de UB ben ik goed geïnformeerd om over allerlei actuele ontwikkelingen te schrijven. Ik kan daarbij overigens lang niet altijd het achterste van m’n tong laten zien, maar ik probeer wel altijd de grens van wat nog kan op te zoeken. Daarbij heb ik gekozen voor een eenvoudig template en beperk ik de visuele aankleding van m’n posts tot een minimum. Ik kijk af en toe jaloers naar Edwins posts, maar ik weet uit mijn eerdere Verbouwblog hoeveel tijd het soms kost om geschikt materiaal te vinden en dat vervolgens ook nog mooi op je blog te krijgen. Daarvoor mis ik toch misschien de handigheid en in ieder geval de tijd. De inhoud is wat mij betreft belangrijker dan de verpakking. En dus probeer ik, afgezien van vakantieperiodes als m’n blog echt plat ligt, minstens vier à vijf keer per week een post te plaatsen. Want elke blogger zal beamen dat regelmatig posten een voorwaarde is voor het verkrijgen van een vaste lezersschare.

Is mijn doelgroep nu geïnteresseerd in Zeemanspraat? Daar ga ik vooralsnog wel van uit, afgaande op de reacties op de posts zelf, reacties van mijn collega’s op het werk en de raadpleegstatistieken die ik inderdaad met enige regelmaat bekijk. Het tellertje op de blog zelf vertelt uiteindelijk maar een deel. Als ik de WordPress-statistiek moet geloven zijn er voor elke daadwerkelijke bezoeker van een post ongeveer drie à vier ‘bezoekers’ die niet verder komen dan de informatie in hun feedreader.

En dan de hamvraag: waarom doe ik dat nu allemaal? Het kortste en eerlijkste antwoord is natuurlijk: omdat ik het leuk vind. Maar dat is niet het enige, want bloggen kost tijd en er zijn ook nog andere leuke dingen in het leven. Ik denk dat er twee andere belangrijke beweegredenen zijn voor Zeemanspraat. In de eerste plaats kom ik in m’n dagelijkse werk veel nieuwe informatie tegen over allerlei actuele en voor ons werk belangrijke ontwikkelingen. Die houd ik liever niet alleen voor mezelf. Ik ben ooit eens op het afdelingsintranet begonnen met een rubriek What’s Up Doc?, waarin ik actuele ontwikkelingen becommentarieerde.  Ons content management systeem is echter van een zodanige complexiteit dat ik elke keer weer diep moet inademen voordat ik een nieuw bericht voor die rubriek op het web zette. Dat kostte me elke keer veel te veel tijd. Een blog is wat dat betreft ideaal. Altijd bij de hand, losse gedachtes kun je meteen opschrijven en later uitwerken tot een volwaardige post. In de tweede plaats wil ik met m’n blog ook informeren over actuele ontwikkelingen in onze eigen bibliotheek. Niet omdat ik vind dat de directie zelf móet bloggen om daarmee het goedkeuringsstempel 2.0 te ontvangen. Wel omdat ik vind dat medewerkers zo goed mogelijk geïnformeerd moeten zijn over ontwikkelingen binnen de organisatie waarin ze werkzaam zijn. Een blog is daarvoor niet het enige middel, zeker niet, maar kan daar wel een bijdrage aan leveren.

Zo, dat is voor nu wel weer even genoeg navelstaarderij.

1 comment so far

  1. WoW!ter on

    Bedankt. Ik zie zeker wel een insteek in jouw 4 criteria.


Geef een reactie

