Opleidingscommissie (op herhaling)

Vanmorgen ons opnieuw gebogen over de actualisering van ons opleidingsplan, waarbij dat ‘ons’ staat voor alle bibliotheken van de UvA. Geconstateerd dat we ons inmiddels eigenlijk moeten gaan richten op de jaren 2009-2010 in plaats van 2008-2009. Het grootste gedeelte van het jaar is al voorbij en voor de resterende maanden van 2008 slagen we er niet meer in een gestructureerd programma te organiseren. Dat betekent overigens zeker niet dat er in 2008 niets aan gezamenlijke opleidingstrajecten is gedaan; integendeel. Het hele lange voorjaar heeft in het teken gestaan van het inmiddels in Nederland wereldberoemde Spoetnik-programma, waar vanuit alle onderdelen van de bibliotheekorganisatie met veel enthousiasme aan is deelgenomen. Het wachten is nog op een afrondend symposium, waar ook de volgende stap gezet kan worden: hoe nu verder met al die verworven kennis en ervaring? Welke web 2.0-toepassingen kunnen we op een efficiënte en effectieve wijze inzetten in onze ondersteuning van onderwijs en onderzoek? En er heeft ook een heel succesvol traject coachend leidinggeven voor teamleiders plaatsgevonden. De betrokkenen hebben elkaar inmiddels gevonden in een min of meer permanente intervisiegroep.

Maar goed, voor de komende twee jaren moeten er nieuwe plannen gemaakt worden. Ik ga samen met Wijbrand Bus een definitieve versie zien te schrijven waarin alle opmerkingen van de andere leden van de opleidingscommissie ook verwerkt moeten worden. Vervolgens kunnen we met het geplande aanbod alle sectorhoofden en faculteitsbibliothecarissen gaan bevragen naar hun inschatting van het aantal deelnemers aan de verschillende programma’s. En daarna volgt dan weer de altijd cruciale vraag: hebben we daarvoor de komende twee jaar voldoende financiële middelen beschikbaar? Maar schreef ik niet een aantal maanden geleden “op het opleidingsbudget wordt niet beknibbeld”? Dat uitgangspunt moeten we ook in de wat soberder tijden, die ons volgens collegevoorzitter Karel van der Toorn in de komende jaren te wachten staan, zien overeind te houden.

1 comment so far

  1. WoW!ter on

    Naast de vraag “Welke web 2.0-toepassingen kunnen we op een efficiënte en effectieve wijze inzetten in onze ondersteuning van onderwijs en onderzoek?” natuurlijk ook welke web 2.0 diensten komen beschikbaar met jullie nieuwe catalogus systeem? En wat heeft dat voor een impact op de bijscholing voor het personeel. Lijkt me nogal ingrijpend.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: