Bijblijven

“Handig joh, die (dat?) blog van jou. Zo word ik tenminste nog eens geattendeerd op interessante artikelen”, aldus een van mijn directe collega’s. En gelijk heeft hij: al zijn we allemaal, althans in naam, informatieprofessionals en al weten we beter dan wie dan ook hoe je met profielen, alerts, rss feeds en weet ik niet wat voor andere mooie hulpmiddelen op de hoogte kunt blijven van de laatste ontwikkelingen op ons vakgebied, in de dagelijkse praktijk gaat het toch allemaal heel wat minder georganiseerd en ben ook ik blij met tips van collega’s tijdens een vergadering, in de wandelgangen of, inderdaad, via een blog.

Via de laatste weg kreeg ik een artikel van al weer bijna een jaar geleden onder ogen van Peter Brophy, ‘Communicating the library: librarians and faculty in dialogue’, eerder gepresenteerd tijdens een conferentie in Hong Kong over het onderwerp The Academic Librarian: Dinosaur or Phoenix? Brophy onderscheidt in zijn artikel vijf nieuwe, mogelijk nieuwe, rollen voor de wetenschappelijke bibliotheek:

  • Embedding the library in learning
  • Promoting literacies
  • Publishing the outputs
  • Integrating environments
  • Curating the data

Mogelijk nieuwe rollen, want de bibliotheken zullen daar volgens Brophy alleen in slagen indien aan twee voorwaarden wordt voldaan: bibliothecarissen zullen zich de taal eigen moeten maken van diegenen die zij faciliteren (“one of the most critical problems facing librarians at the present time is the ability to use the langauge of their customers and clients”) én zij zullen zich moeten verdiepen en bekwamen op pedagogisch en ondersijskundig vlak (“Librarians need to develop a much deeper understanding of how learning happens, of pedagogical theory and practice.”). En dat alles vereist de bereidheid en de capaciteiten om te veranderen. “They need to embrace change” roept Brophy, ruim voordat Barack Obama daar om begon te vragen.

Meteen nog maar een leestip: over hetzelfde onderwerp is net een nieuw rapport verschenen van de Amerikaanse Council on Library and Information Resources (CLIR): No Brief Candle: Reconceiving Research Libraries for the 21st Century. Vraagt wat meer tijd dan het artikel van Brophy, dus kom ik misschien later nog eens op terug.

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: