Bloggen moet! (?)

Moet de bibliotheekdirecteur bloggen? Dat was de kwestie die een aantal weken de Belgische biblioblogosphere bezighield. Aanleiding was de 16e stelling van Laura Cohens A Librarian’s 2.0 Manifesto: “I will encourage my library’s administration to blog.”. Ook in de recente discussie op Bibliotheek 2.0-ning komt dit punt in de eerste discussiebijdrage meteen weer terug: “Wanneer is een bibliotheek 2.0?? (…) Als de directeur een weblog bijhoudt?”

 

Wat mij betreft kan die vraag meteen ontkennend beantwoord worden. Nee, daar gaat het uiteraard niet om. Het kan echter wel bijdragen aan grotere openheid over zaken waar het management zich mee bezighoudt, al dan niet web 2.0-gerelateerd, en daarmee aan een cultuur waarin medewerkers bereid zijn mee te denken, mee te veranderen in plaats van zich in te graven in vaste gewoontes en vertrouwde routines.

En waarom doe ik het dan? Omdat ik het natuurlijk leuk vind, iets te vertellen denk te hebben en omdat ik weet dat er behoefte is aan meer informatie over wat er zich binnen onze organisatie afspeelt en waar we met z’n allen naar toe denken te moeten gaan. ‘Bewijs’ daarvoor? Onderstaande reactie van een collega uit een heel ander organisatie-onderdeel is daar in ieder geval een aardige illustratie van:

“Verder probeer ik jullie (niet al te frequent) verschijnende vergaderverslagen via het intranet bij te houden en lees ik UBA E-informatie e.d., om op de hoogte te blijven van wat er speelt. Jouw blog geeft me extra informatie omdat je over de UB organisatie vanuit je eigen perspectief mededelingen doet.
Het feit dat je bijna dagelijks blogt over van alles en nog wat geeft me een betere kijk op waar iemand hoog in de UB organisatie tegen aan loopt en zich mee bezig houdt. En dat is leuk, want ik zit hier bij (…) natuurlijk toch een beetje op het voeteneind. Daarnaast is het natuurlijk sowieso interessant te horen wat jijzelf belangrijk vindt om te vermelden. Wat je hebt gelezen en welke conclusies je daaraan verbindt.”

Overigens, een andere collega hield me voor dat enige ijdelheid elke blogger niet vreemd is. En daarin had ze natuurlijk ook gelijk.

No comments yet

Geef een reactie

