De UvA-werkplek

We zullen er nu echt aan moeten geloven: volgende maand begint de uitrol van de nieuwe, gestandaardiseerde UvA-werkplek bij de UB. Zo’n drie jaar geleden zijn alle afzonderlijke ICT-afdelingen van de UvA al in één organisatie ondergebracht (gelukkig mocht de UB wel het functioneel beheer van de bibliotheeksystemen in eigen beheer houden, met eigen mensen), zodat ondermeer de werkplekondersteuning nu via het fenomeen callcenter verloopt.  En nu krijgen wij als een van de eerste UvA-onderdelen dus de nieuwe standaard werkplek. Standaard in de zin dat er een vast software-pakket op geïnstalleerd is, dat er daarnaast een software-catalogus is waaruit iedere werknemer mag kiezen wat hij of zij nodig denkt te hebben (en dat kun je vervolgens ook verder zelf installeren, dat is handig), maar ook dat elke pc verder dichtgetimmerd is met het oog op onoordeelkundig beheer en gebruik. Het is slechts een paar gelukkigen gegeven administrateur van hun eigen pc te mogen zijn.

We zien wel wat er gebeurt. Belangrijk is in ieder geval dat van allerlei standaard kantoorapplicaties en veel gebruikte software we nu eindelijk weer eens een recente versie tot onze beschikking krijgen, dat we niet meer voor de installatie van toch betrekkelijk ‘normale’ software onmiddellijk een call moeten laten aanmaken maar dat zelf met een druk op de knop kunnen doen (overigens wel eerst zien, dan geloven) en dat hopelijk in deze actie ook de beschikbaarstelling van iets als de Van Dale woordenboeken wordt gerealiseerd. Daar hebben we inmiddels al ruim een jaar geleden via SURFdiensten een licentie voor afgesloten, maar niemand heeft die woordenboeken tot nu toe op z’n werkplek digitaal kunnen raadplegen. Duimen draaien dus.

Door deze operatie werd ik ook weer herinnerd aan de bijdrage van de vertrekkend directeur van ons Informatiseringscentrum, Hans Dijkman, aan het eerder al gememoreerde WTR Trendrapport. In een betoog gelardeerd met termen als operational excellence, customer intimacy, co-sourcing , life cycle management en IT Governance verkent Dijkman de mogelijkheden van een landelijke universitaire IT-dienst in de vorm van een shared service centrum. Prima denk ik dan, mooi. Maar zorg er toch maar in de allereerste plaats voor dat op lokaal niveau alles werkt. De komende uitrol is wat dat betreft redelijk kritisch na alle problemen die we de afgelopen jaren hebben gehad, en nu nog steeds overigens hebben, met betrekking tot printers, call-afhandeling, software-installatie, enz. enz.

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: