Jaargesprekken

Vanmiddag het eerste jaargesprek van 2008 met een van mijn medewerkers gevoerd. Jaargesprekken, of functioneringsgesprekken: rituele dans, noodzakelijk kwaad, of ‘best belangrijk’? Dat laatste natuurlijk, moet ik in ieder geval als leidinggevende zeggen. En het is ook inderdaad belangrijk, al kost het tijd en moet je die tijd ook echt reserveren. Minimaal één keer per jaar rustig stilstaan bij iemands functioneren is zinvol, zeker als je medewerkers met een grote mate van zelfstandigheid kunnen optreden, zelf verantwoordelijk zijn voor de indeling van hun werktijd en verspreid over verschillende locaties werkzaam zijn, zodat dagelijks persoonlijk contact niet mogelijk is.

Gelukkig, althans in dit opzicht🙂, is mijn afdeling in de afgelopen jaren gekrompen van 30 naar inmiddels 19 medewerkers. Hoofdzakelijk deeltijders overigens, maar dat maakt voor de lengte van het jaargesprek niet uit. Het fenomeen deeltijders-jaargesprek ken ik nog niet. Met de voorbereiding van het gesprek, het jaargesprek zelf en de verslaglegging ervan ben ik al gauw één dagdeel per medewerker bezig; bij 19 medewerkers is dat dus twee volledige werkweken. Er is een tijd geweest dat ik alle gesprekken in het najaar plande, maar dat leverde zo’n druk op m’n andere werkzaamheden op dat ik tegenwoordig probeer de helft in de twee maanden voor de zomervakantie te doen en de andere helft in het vroege najaar. Geeft in ieder geval het gevoel dat als er zaken tussenkomen, en dat gebeurt natuurlijk altijd, er in ieder geval enige uitloop mogelijk is. Aan het einde van het kalenderjaar moet tenslotte netjes aan de baas gemeld kunnen worden dat ook dit jaar weer met iedere medewerker een jaargesprek is gevoerd.

Zo’n eerste gesprek van het jaar is toch altijd weer een beetje wennen. Het laatste gesprek ligt dan al weer een half jaar achter me. Maar gaandeweg het gesprek wordt het al weer heel snel vertrouwd. Dat die gesprekken elk jaar plaatsvinden met grotendeels dezelfde groep medewerkers, er is nu eenmaal bijna geen doorstroming en ook zelf zit ik al weer bijna 10 jaar op deze plek, speelt daarbij natuurlijk een belangrijke rol. Begin dit jaar heb ik echter eindelijk weer eens een nieuwe, jonge medewerkster aan kunnen trekken dus ik ben benieuwd of dat ook in het jaargesprek tot andere inzichten of een ander verloop leidt. Maar voor dit moment geldt slechts: één gedaan, nog achttien te gaan.

No comments yet

Geef een reactie

