De bibliotheek van de hapklare brokken

Met enige regelmaat neem ik me voor een week lang bij te houden hoeveel keer ik Google gebruik, waarvoor en hoeveel resultaatpagina’s ik na een zoekactie bekijk. Gewoon om eens wat cijfers te krijgen over mijn ‘verslaving’ aan Google. Helaas is het tot nu toe nog steeds bij goede voornemens gebleven, maar misschien is het ook gewoon een kwestie van een dergelijk voornemen eens met een groepje uit te voeren. Vrijwilligers? Achterliggende gedachte is natuurlijk om te kijken hoe afhankelijk ik inmiddels geworden van Pagerank.

Waarom deze inleiding? Ik moest hier aan denken toen ik een filmpje van Ex Libris aan ‘t bekijken was over een nieuwe feature in hun discovery tool Primo, nl. ScholarRank. Een uitspraak bleef na het kijken bij mij hangen en tolt na een paar dagen nog steeds door mijn hoofd: “So the items users are looking for are already at the top of the list.” (na 1:34 min.) Dus Primo weet wat ik zoek en zet dat, net als Google, meteen op de eerste pagina met resultaten. Wat wil je nog meer, zou je zeggen.

En toch, weet Primo wat ik zoek? Weet ik zelf wel wat wat ik zoek als ik een of meerdere zoektermen in een zoekmachine invoer? Ja, dat weet ik als het aanvangstijdstip wil weten van de laatste avondfilm in de lokale Pathé. Maar weet ik dat ook als ik in het kader van een onderzoek op zoek ben naar de meest relevante literatuur over dat onderwerp? Ben ik dan tevreden met de eerste tien zoekresultaten, opgehoest op basis van een algoritme waar niemand de inhoud van kent? Ja, dat ben ik als ik als derdejaars bachelor morgen een paper van vijf pagina’s moet inleveren. Heerlijk, die hapklare brokken die me met een klik op Search worden aangereikt. Maar leer ik, als derdejaars bachelor, daarmee iets van systematisch zoeken, selecteren, beoordelen; allemaal vaardigheden die van een opleiding in het hoger onderwijs toch minimaal verwacht mogen worden?

In een tijd waarin convenience het belangrijkste criterium lijkt geworden, zal ScholarRank door velen omarmd worden. Er wordt tenminste gezocht in het eigen aanbod van de bibliotheek met het gemak, de snelheid en gebruiksvriendelijkheid van Google. Maar leidt het ook niet tot de bibliotheek-van-de-hapklare-brokken waarin gemak in plaats van wat moeite doen de norm wordt? (ik weet het, ik ben wat van de oude stempel) Twee jaar geleden uitte ik dat soort gedachten ook al bij de introductie van een andere Ex Libris-service, bX, en ik ben daar nog steeds niet uit. Wie wel? En is de volgende stap inderdaad dat we de Like-knop gaan toevoegen, zoals José van Dijck bij de opening van het academisch jaar becommentarieerde?

4 comments so far

  1. […] Lees verder via Zeemanspraat Tweet […]

  2. Dymphie on

    Wat een raar filmpje!
    Heb er zin inhoudelijk ook zeer mijn twijfels bij. Het bevordert de informatievaardigheden niet in elk geval. Maar ja wie wil er nog ingewikkelde zoekacties opzetten…

  3. […] De bibliotheek van de hapklare brokken « Zeemanspraat Er wordt tenminste gezocht in het eigen aanbod van de bibliotheek met het gemak, de snelheid en gebruiksvriendelijkheid van Google. Maar leidt het ook niet tot de bibliotheek-van-de-hapklare-brokken waarin gemak in … Source: zeemanspraat.wordpress.com […]

  4. […] De bibliotheek van de hapklare brokken « Zeemanspraat Ai … als e dit als bibliotheken al zo gaan doen “een filmpje van Ex Libris aan ‘t bekijken was over een nieuwe feature in hun discovery tool Primo, nl. ScholarRank. Een uitspraak bleef na het kijken bij mij hangen en tolt na een paar dagen nog steeds door mijn hoofd: “So the items users are looking for are already at the top of the list.” (na 1:34 min.) Dus Primo weet wat ik zoek en zet dat, net als Google, meteen op de eerste pagina met resultaten” […]


Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 48 andere volgers

