Een h-index van 6

Niets menselijks is mij vreemd, en dus ook niet enige ijdelheid. En zo pleitte ik 2,5 jaar geleden op deze plek voor een creatief gebruik van Google Books voor een realistischer beeld van het aantal citaties in de geesteswetenschappen. Puur uitgaan van citaties in peer-reviewed artikelen uit tijdschriften met een impact factor levert namelijk een nogal vertekend beeld op van het citeergedrag in de humaniora. ‘t Gebeurt niet zo heel vaak, maar nu is er door Google naar me geluisterd. Daar kwam ik achter toen ik, ik zei al: niets menselijks is mij vreemd, mijn eigen naam invoerde bij Google Scholar Citations. Deze week werd deze dienst voor iedereen opengesteld.

Om te beginnen was ik aangenaam verrast door mijn h-index van 6, hetgeen zoveel betekent dat zes artikel die ik geschreven heb minimaal 6 keer geciteerd zijn. Op de i10-index (het aantal publicaties met minimaal 10 citaties) scoor ik een 2. De eerlijkheid gebiedt wel daar aan toe te voegen, dat doet Google ten slotte ook, dat als die twee indexen voor de laatste vijf jaar genomen worden de scores zakken naar respectievelijk 3 en 0. Daar staat dan weer tegenover dat ik op de z-index bijna 26 scoor. Z-index? Ja, die heb ik zelf even bedacht: het aantal jaren dat je zonder onderbreking minimaal 1 keer geciteerd wordt. Maar ik zei al: bijna. Helaas zit er sinds 1986 een jaar zonder citaties tussen, nl. 2007. Je kunt niet alles hebben.

Maar nu waar het echt om gaat: ik ben natuurlijk ook even die citaties gaan checken en daar werd ik aangenaam verrast. het betreft namelijk niet alleen maar citaties in andere artikelen (zoals in Web of Knowledge) maar ook citaties uit boeken die voor Google Books gedigitaliseerd zijn. Kijk, dat is nu iets waar ik vrolijk van word. Eindelijk de integratie van twee produkten die daadwerkelijke meerwaarde oplevert. Het is natuurlijk geen toeval dat Thomson Reuters op hetzelfde moment druk bezig is zijn Book Citation Index te pushen. Gelukkig is er nog sprake van enige concurrentie op dit terrein.

5 comments so far

  1. Albert Boekhorst on

    Natuurlijk ben ik ook ijdel. Ik voerde mijn naam in en was verbaasd over het aantal artikelen dat het systeem heeft gevonden, namelijk 64. Ik had 107 citaties. Maar mijn h-ndex is 5 en i10 index 2. Het gebeurd ook wel eens dat er in een boek naar een arikel van me wordt verwezen, zonder dat het in de ‘literatuurlijst’ is opgenomen. Ik heb de z-index niet gezien.

  2. Dymphie on

    Weet jij waarom Scholar bij 2006 begint te tellen? Met name voor onderzoekers die langer publiceren is dat ongunstig.
    Scopus start bij 1996 en dat geeft oudere onderzoekers al een nadeel maar vanaf 2006… dat is wel een heel korte periode.

    • zeemanspraat on

      Bij de vooraankondiging van Citations liet Google weten te kiezen voor drie meetgetallen: the widely used h-index, the i-10 index, which is the number of articles with at least ten citations, and the total number of citations to your articles. We compute each metric over all citations as well as over citations in articles published in the last five years. These metrics are automatically updated as we find new citations to your articles on the web.
      Die 5 jaar worden verder niet toegelicht.

  3. Dymphie on

    Vond de suggestie van Jeroen ook wel een aardige: daarmee meet je of de betreffende onderzoeker nog steeds actief is, en/of in hoeverre deze drijft op oudere artikelen.
    Omdat immers de h-index vnl oudere reputatie meet.

  4. […] the competition left and right en Jeroen Bosman met uitleg ook over het verschil met WoS en Scopus. Een h-index van 6  is de blogpost van Zeemanspraat: Google Books word er nu -terecht- bijgeteld. De optie is nog niet […]


Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 48 andere volgers

